Primele școli incluzive pentru copiii cu Cerințe Educaționale Speciale din România
Asociația HELP Autism continuă demersurile de accesibilizare a instituțiilor de învățământ de masă pentru copiii cu Cerințe Educaționale Speciale (CES). HELP Autism a inițiat un proiect pilot în parteneriat cu Primăria Sector 6 București și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Sector 6 prin care două școli din capitală - Școala Gimnazială nr. 59 și Școala Gimnazială nr. 311, au devenit primele și singurele școli incluzive din România certificate de HELP Autism.
87% dintre elevii cu CES sunt copii cu tulburări specifice diagnosticelor de autism. în România, 1 copil din 4 cu autism nu merge la grădiniță sau școală, deși are vârsta de școlarizare. Doar în anul 2021, 3.000 de elevi au renunțat la școală, urmând studiile la domiciliu.
După ce anul trecut, copiii cu CES au fost în pericol de a fi excluși din școlile de masă în urma adoptării unui articol legislativ care lăsa admiterea lor la latitudinea directorilor de școală și a existenței unor dotări specifice, asociația continuă derularea unor noi proiecte care fac școlile românești mai incluzive.
Prin proiectul pilot Școli incluzive în Sector 6, terapeuții Help Autism au lucrat îndeaproape cu copiii, cadrele didactice și părinții pentru a crea instrumente de intervenție, menite să crească nivelul de acceptare a persoanelor cu minți neurodiverse. Astfel, vineri, 31 mai, am desfășurat un eveniment special cu ocazia Zilei Internaționale a Copilului, la Școlile Gimnaziale 311 și 59 din sectorul 6, în prezența reprezentanților Primăriei Sector 6 București, Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Sector 6 și o parte dintre copiii beneficiari ai proiectului. În cadrul evenimentului, au avut loc ateliere creative și au fost prezentate câteva dintre metodele inovatoare dezvoltate de asociație în colaborare cu școlile, părinții, copiii, comunitatea și reprezentanții instituțiilor publice.
„Sunteți primii care oferă înțelegere, acceptare și aveți posibilitatea să deveniți ambasadori ai minților diverse, să-i influențați și pe alții, să deschideți drumul, căci în câțiva ani nu vom mai vorbi despre tipic/ atipic, vom fi majoritar diferiți și dacă nu învățăm să lucrăm diferit, vom fi în cel mai mare impas al educației.”, a declarat Daniela Bololoi, Președinte HELP Autism.
În școli au fost create spații de integrare senzorială dotate cu hamece, cărți, materiale educaționale și rucsacuri pline cu obiecte care ajută la reglarea senzorială și au fost marcate zonele hiperstimulante pentru a atenționa copiii cu tulburări senzoriale (1 din 10) și a le anticipa nevoile.
Cătălina Tabarcea, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Sector 6, a declarat: „Vă felicit pentru deschiderea de a lucra cu copii diferiți, în special pe dascăli, și vă asigurăm că vă suntem alături dacă aveți nevoie de noi. Schimbarea începe cu noi, cu adulții deschiși să facă acel minim efort de empatie.”
5 psihologi și psihoterapeuți și 6 însoțitori angajați de asociație în cadrul proiectului au fost constant prezenți în cele două școli oferind instrumente, knowhow și consiliere la fiecare pas. 31 de copii cu CES învață în cele 2 școli, ei și-au îmbunătățit semnificativ atenția, comportamentul și implicit rezultatele.
„S-au întâmplat minuni la mine în clasă, un copil care nu voia să scrie, în ciuda numeroaselor noastre străduințe, s-a transformat într-o lună și jumătate. Fiind clasa a VIII-a a putut să susțină simularea examenului de Evaluare Națională.” - Ana Andone – profesor de istorie și dirigente la clasa a VIII-a la Școala 59.
„Efectele imediate la clasă au fost observate mai ales datorită îndrumătorilor, constituind un exemplu de bune practici pentru profesori și colegi. De asemenea, au fost foarte valoroase cursurile oferite de specialiștii HELP Autism în sesiunile de training pentru cadrele didactice și părinți. Programul ne-a adus mari beneficii și sperăm să continue, copiii aceștia au nevoie de sprijin. Mulțumim pentru ajutor!” ne-a spus Paula Copăcel, Director Școala Gimnazială 59
„Este un proiect de impact, care ne-a ajutat pe toți - profesori, elevi și părinți. Am învățat atât de multe lucruri noi și simțim că suntem abia la început. Este important ca acest proiect să continue, pentru că viețile tuturor sunt mult mai bune, în special ale copiilor cu cerințe educaționale speciale, pe care i-am redescoperit cu ocazia acestui program.” a declarat Daniela Sandu, Director Școala Gimnazială 311
Proiectul pilot Școli incluzive în Sector 6, derulat de Asociația HELP Autism în parteneriat cu DGASPC Sector 6 și Primăria Sector 6, a început la 1 octombrie 2023 și se desfășoară pe o perioadă de 12 luni, în două faze. Prima fază a presupus identificarea nevoilor de intervenție la nivel de cadre didactice și facilitatori pentru gestionarea eficientă a elevilor cu CES de la clasele în care aceștia sunt înscriși, iar cea de-a doua, realizarea intervențiilor necesare pe 4 piloni: cadre didactice, colectiv de elevi, părinți și comunitate, pentru asigurarea unui climat incluziv la clasă.
HELP Autism a mai derulat anul trecut un demers pilot în grădinițe, scopul fiind să crească gradul de acces al copiilor cu CES în școlile de masă din România.
În România, trăiesc aproximativ 45.000 de persoane cu autism, dar în evidențele statului figurează doar 11.000. 1 copil din 36 are o tulburare de spectru autist (TSA), iar anual sunt diagnosticați aproximativ 2.000 de copii (conform datelor INS). Sub 1% dintre adulții cu autism din România ajung să aibă un loc de muncă. Pentru că nu au mijloacele să devină autonomi, aceștia sunt predispuși la depresie și anxietate, ceea ce le scade calitatea vieții. Este un efect în lanț deoarece statisticile arată că în România 1 copil cu autism din 4 nu merge la școală sau grădiniță deși are vârsta potrivită. Pentru că nu beneficiază de servicii sociale și medicale adaptate, aceștia mor cu 16 ani mai devreme decât persoanele tipice.