Shadow - care este rolul și cum aleg un însoțitor la școală pentru copilul meu?
Însoțitorul copilului cu autism (în engleză Shadow), este persoana care merge alături de copil la grădiniță sau la școală. Poate mulți oameni se gândesc când aud de Shadow la o persoană care „urmărește” copilul cu TSA (Tulburare din Spectrul Autismului), asigurându-se că nu apar probleme de comportament la școală sau grădiniță. Însă, a fi shadow înseamnă mult mai mult decât atât. În acest articol scris de Andreea Bran veți descoperi care este rolul shadow-ului și la ce să fiți atenți când alegeți un terapeut care să însoțească copilul la școală.
Care este rolul însoțitorului?
Unul dintre obiectivele cele mai importante pe care le urmărește un shadow este acela de a învăța copilul să devină independent. Astfel, poate cea mai potrivită definiție a acestui job este întâlnită într-un ghid pentru părinți și profesori ai copiilor cu TSA: „Cel mai bun shadow este cel care se lasă fără job”1, shadow bun este cel de care copilul nu mai are nevoie întrucât a ajuns la independență. Pentru a ajunge la independență, shadow-ul ajută copilul ce prezintă dificultăți în aria comunicării, a abilităților sociale; este calm și oferă instrucții directe. Este învățat să strângă date pentru programele implementate de către coordonator și comunică cu terapeutul copilului pentru o eficiență cât mai bună. Un shadow participă alături de echipa de terapeuți la ședințele de coordonare și este familiarizat cu planul de intervenție al copilului.
Shadow-ul folosește suporturi vizuale precum semne sau indicii, recompense și tokeni (strategii prin intermediul cărora copilul vizualizează cât timp durează activitatea în care e implicat și ce anume primește după finalizarea acesteia); îi oferă copilului timpul potrivit pentru a reuși să răspundă și îl ajută (oferă Promt) doar atunci când este necesar.
Copilul cu TSA își creează o relație de încredere cu Shadow-ul său, care este atent la emoțiile și nevoile sale. Acesta cunoaște situațiile în care copilul are nevoie de pauză pentru a nu se simți copleșit de cerințe. De asemenea, un shadow ajută copilul să înțeleagă comportamentele potrivite și cele nepotrivite în cadrul clasei sau în pauze; de exemplu să își aștepte rândul, să aibă răbdare fără să întrerupă și să facă conversații potrivite.
În timpul orei, shadow-ul îl ajută pe copil la activitățile cognitive însă este atent să nu lucreze în locul lui. Acesta îi explică sarcinile de lucru pe înțelesul său, sau ce se așteaptă de la el să facă. Clarifică sarcinile care pot genera confuzii și se asigură că cel mic își îndeplinește sarcina cât mai independent posibil.
Cum aleg persoana potrivită pentru a însoți copilul la școală?
1. În primul rând, este bine ca shadow-ul să aibă studii în domeniul psihologiei sau asistenței sociale.
2. Chiar dacă nu are experiență, evaluați motivația: este foarte important să-și dorească să se perfecționeze participând la ședințele de coordonare și la cursuri pe această temă.
3. După ce ați ales persoana, asigurați-vă că pune în practică sugestiile echipei de terapeuși și că discută deschis ce dificultăți întâmpină.
4. Comunicarea este cea mai importantă, recomandăm părinților să se orienteze către persoane care sunt deschise și știu să primească feedback constructiv.
Vrei să devii shadow? Primul pas este să urmezi un curs de formare. Specialiștii Help Autism susțin periodic cursul de shadow, analiștii comportamentali Adriana Bălșanu și Violeta Mihalașcu au dezvoltat acest parcurs de formare pentru a veni în întâmpinarea nevoii de a avea un însoțitor pentru copilul cu autism cât mai bine pregătit, care să înțeleagă principiile analizei comportamentale aplicate și să vorbească același limbaj cu echipa de terapie ABA.
Pentru înscrieri accesați următorul link: https://helpedu.ro/cursuri-categorie/shadow/
Bibliografie:
V. Cumine, J. Dunlop and G. Stevenson. Asperger Syndrome: A practical Guide for Teachers. David Fulton Publishers. 1998.
Share pe Facebook |