SCRISOARE DESCHISĂ adresată senatorilor României
Stimați domni
Stimate doamne,
Pentru respectarea dreptului fundamental la educaţie incluzivă al copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, pentru realizarea efectivă a acestuia în baza principiilor echității și egalității de șanse, drept garantat de art.32 din Constituţia României, dar și de art.23 și art.28 alin.(1) din Convenţia din 1989 cu privire la drepturile copilului și prin accesul la învațământ incluziv, reglementat expres de art.24 din Convenţia ONU din 2007 privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, Carta socială europeană și Carta drepturilor fundamentale a UE,
În numele comunității persoanelor cu autism și familiilor acestora,
Solicităm eliminarea din proiectul Legii învățământului preuniversitar a dispozițiilor art.68 alin. (11) care prevăd că Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învățământ de masă se face doar în situația în care aceasta dispune de resursa umană și baza materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante.
Prevederile afectează grav dreptul copiilor cu CES în învățământul de masă, lăsând fără susținere principiile enunțate la art.67 din proiectul de lege privind garantarea dreptului la o educație incluzivă tuturor beneficiarilor primari ai educației.
Simpla invocare a lipsei resurselor umane și materiale corespunzătoare va constitui un temei suficient pentru justificarea refuzului înmatriculării elevilor cu CES în școlile de circumscripție și redirecționarea către școli foarte îndepărtate locuinței. Consecința va fi impunerea unor obligații împovorătoare pentru copiii cu CES și familiile lor, obligații absolut incompatibile cu dreptul fundamental la educație și care vor crește semnificativ riscul de excluziune școlară, astfel cum este definit la art.67 alin.(3) din proiectul de lege.
O astfel de reglementare este în vădită contradicție cu toate celelalte prevederi și obligații menite a asigura integrarea copiilor cu CES în învățământul de masă.
Învederăm în acest sens:
art.67 alin.(1) și (8)
(1) Statul garantează dreptul la o educație incluzivă de calitate tuturor beneficiarilor primari ai educației, respectând principiul incluziunii.
(8) La nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar, se realizează cel puțin o cameră-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, conform standardelor aprobate prin ordin al ministrului educației, în termen de un an școlar de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Camerele-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic sunt dotate corespunzător pentru desfășurarea activităților de consiliere, asistență psihopedagogică, sprijin educațional, logopedie și/sau alte terapii specifice.
art.68 alin(8)
Învăţământul special integrat se organizează în învăţământul de masă, prin cuprinderea fiecărui preşcolar şi elev cu CES în grupe, clase sau formaţiuni de studiu din învăţământul de masă.
art.70 alin.(2) și (3)
(2) Serviciile de sprijin prevăzute la art. 69 sunt asigurate de către specialiștii din cadrul CJRAE/CMBRAE și din cadrul unităților de învățământ special, care reprezintă centre-resursă pentru educația specială din toate unitățile de învățământ.
(3) În lipsa personalului necesar, directorul unității de învățământ, cu acordul consiliului de administrație, poate achiziționa serviciile necesare îndeplinirii obligațiilor legale, costurile fiind acoperite din finanțarea de bază potrivit dispozițiilor art. 139 alin. (2) lit. c).
Dispozițiile art.68 alin.(11) lipsesc de efecte juridice toate aceste prevederi și anulează toate progresele efectuate după modificarea Legii educației naționale nr.1/2011 prin Legea nr.6/2016 potrivit căreia Persoanele cu tulburări de învăţare sunt integrate în învăţământul de masă. (art.12 alin.(12).
În egală măsură, reprezintă o încălcare gravă a reglementărilor internaționale în materie.
Convenţia ONU din 2007 privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, ratificată prin Legea nr.221/2010, reprezintă principalul instrument juridic internaţional de luptă împotriva discriminării persoanelor cu dizabilităţi. Convenția reglementează expres obligația statelor semnatare de a asigura un sistem educațional incluziv la toate nivelurile, care să asigure persoanelor cu dizabilități dreptul la educație fără discriminare şi cu respectarea principiului egalităţii de şanse, precum și formarea profesioniştilor şi personalului care lucrează la toate nivelurile educaţionale.
De asemenea, Carta socială europeană prevede accesul efectiv și egal al copiilor și adulților cu handicap la educație și formare profesională în cadrul schemelor generale ori de câte ori este posibil sau, dacă nu este posibil, prin intermediul instituţiei specializate publice sau private (art.15).
Carta drepturilor fundamentale a UE include dizabilitatea printre motivele pe baza cărora este interzisă discriminarea, consacrând accesul la documente, protecția datelor și buna administrare printre drepturile fundamentale pe care le afirmă.
În Manualul de drept european privind drepturile copilului publicat de Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene și Consiliul Europei, 2015[1], se regăsesc numeroase repere privind incluziunea și nediscriminarea în raport de dizabilitate. Cele mai importante aspecte vizează:
integrarea copiilor cu dizabilități în școlile de masă ar trebui să fie norma, iar instruirea în școlile speciale trebuie să fie excepția[2]. Statele nu beneficiază de o marjă largă de apreciere în ceea ce privește tipul de școală pentru persoanele cu dizabilități, acestea trebuind să fie școli de masă 3
regula generală ar trebui să fie integrarea copiilor cu dizabilități în școlile obișnuite și instituirea în aceste școli a unor măsuri adecvate pentru a răspunde nevoilor lor speciale, în timp ce școlile specializate ar trebui să reprezinte excepția. În plus, copiii care învață în școli speciale ce respectă articolul 17 alineatul (2) din CSE trebuie să beneficieze de suficientă instruire și formare, astfel încât numărul copiilor din școlile speciale care absolvă studiile să fie proporțional echivalent cu cel al copiilor din școlile obișnuite.
În speranța urmăririi unui deziderat de incluziune pentru orice persoană cu dizabilități din România, vă rugăm ca, în baza atribuțiilor legale, să formulați amendamentele necesare eliminării prevederilor mai sus-menționate.
Cu stimă,
Rețeaua RO TSA Daniela BOLOLOI |
daniela.bololoi@helpautism.ro , tel. 0727 228 551
FEDRA — Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist
prin Gabriela PLOPEANU
fedra.autism@gmail.com, 0723 673 418
Precizăm că Rețeaua RO TSA (http://paca.helpautism.ro/) a fost creată în cadrul proiectului „Creșterea implicării ONG-urilor și partenerilor sociali în promovarea politicilor publice alternative pentru copiii cu TSA (ONGPP)”, proiect SIPOCA 313/110709 finanțat din Fondul Social European (FSE) prin Programul Operațional Capacitate Administrativă (POCA). Proiectul a fost derulat de Asociația Help Autism. Rețeua este organizată la nivel național şi este compusă din 94 de ONG-uri care activează în domeniul autismului, în scopul elaborării de politici publice alternative în domeniul furnizării serviciilor specializate integrate adresate copiilor cu tulburări din spectrul autist și familiilor acestora, si este constituită din:
ASOCIAȚIA HELP AUTISM, BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA „NEW ODYSSEY” BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA AUTISM VOICE (ASOCIAȚIA DE TERAPIE COMPORTAMENTALĂ APLICATĂ (A.T.C.A.) BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA PENTRU AJUTORAREA COPIILOR CU AUTISM DIN ROMÂNIA „HORIA MOȚOI”, BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA PENTRU TERAPIE UMANIST COMPORTAMENTALĂ „SUNT SPECIAL” BUCUREȘTI
ASOCIATIA PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI GAVRIIL, PANTELIMON, JUD ILFOV
ASOCIAȚIA PRIETENIA PANTELIMON, JUD. ILFOV
ASOCIAȚIA ROMÂNĂ DE TERAPII ÎN AUTISM ȘI ADHD, BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA „CENTRUL DE INTERVENȚIE ÎN RECUPERAREA AUTISMULUI” (C.I.R.A.) BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA PUZZLE ROMÂNIA
FUNDAȚIA GIMMYNI BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA „ALBERT ȘI ZÂMBETE” BRAȘOV, JUD. BRAȘOV
ASOCIAȚIA „AUT HELP” MIERCUREA CIUC, JUD. HARGHITA
ASOCIAȚIA „MIND AUT” SFÂNTU GHEORGHE, JUD. COVASNA
ASOCIAȚIA „PROSPERITAS VITAE” SÂNMARTIN, MIERCUREA CIUC, JUD. HARGHITA
ASOCIAȚIA „RAZĂ DE SPERANȚĂ” BRAȘOV, JUD. BRAȘOV
ASOCIAȚIA „UITE CUM CRESC” BRAȘOV, JUD. BRAȘOV
ASOCIAȚIA COPIII DE CRISTAL, BRAȘOV
ASOCIAȚIA DICTA BRAȘOV, JUD. BRAȘOV
ASOCIAȚIA ÎMPOTRIVA AUTISMULUI SIBIU
ASOCIAȚIA PENTRU CONSILIERE ȘI ASISTENȚĂ SPECIALIZATĂ A.C.A.S. ALBA IULIA
ASOCIAȚIA RAUL COSMIN PENTRU COPII ȘI TINERI CU DIZABILITĂȚI, CUGIR, JUD. ALBA
FUNDAȚIA TRANSILVANĂ ALPHA, TÂRGU MUREȘ, JUD. MUREȘ
ASOCIAȚIA EDUCATORILOR SUCEVENI, SUCEAVA, JUD. SUCEAVA
ASOCIAȚIA „ÎȚI ARĂT CĂ POT”, IAȘI, JUD. IAȘI
ASOCIAȚIA „PAPILLON CLINIQUE”, BACĂU, JUD. BACĂU
ASOCIAȚIA „SUFLETE ALBASTRE”, BOTOȘANI, JUD. BOTOȘANI
ASOCIAȚIA „SURASUL ALBASTRU”, IAȘI, JUD. IAȘI
ASOCIAȚIA „ZBOR DE FLUTURI”, IAȘI, JUD. IAȘI
ASOCIAȚIA BLIJDORP ROMÂNIA, JUD. SUCEAVA
ASOCIAȚIA DE SPRIJINIRE A PERSOANELOR CU AUTISM, SUCEAVA (A.S.P.A.), JUD. SUCEAVA
ASOCIAȚIA PĂRINȚILOR COPIILOR CU AUTISM DIN JUDEȚUL BOTOȘANI, JUD. BOTOȘANI
FUNDAȚIA STAR OF HOPE ROMÂNIA, IAȘI
ASOCIAȚIA „AUTISM TRANSILVANIA”, CLUJ-NAPOCA, JUD. CLUJ
ASOCIAȚIA „BELIEVE”, CLUJ NAPOCA, JUD. CLUJ
ASOCIAȚIA „CASTELUL ERHARD” SATU MARE
ASOCIAȚIA „DOG ASSIST”, CLUJ-NAPOCA, JUD CLUJ
ASOCIAȚIA „JOY STORY” CLUJ-NAPOCA
ASOCIAȚIA „PLAYFUL PSYCHOLOGY” CLUJ-NAPOCA
ASOCIAȚIA „SF. BENEDICT” PENTRU AUTISM, SATU MARE
ASOCIAȚIA A.P.T. CLUJ-NAPOCA, JUD. CLUJ
ASOCIAȚIA AUTISM BAIA MARE, JUD. MARAMUREȘ
ASOCIAȚIA AUTISM CÂMPIA TURZII, JUD. CLUJ
ASOCIAȚIA C.E.S.- COLABORĂM, EDUCĂM, SPRIJINIM, ORADEA, JUD. BIHOR
ASOCIAȚIA CARITAS - CENTRUL DE REABILITARE „SF. IOSIF”, SATU MARE, JUD. MARAMUREȘ
ASOCIAȚIA S.O.S. AUTISM BIHOR
ASOCIAȚIA SERVICIUL DE AJUTOR MALTEZ ÎN ROMÂNIA, CENTRUL DE ZI PT. COPII CU DIZABILITĂȚI MOTORII CLUJ-NAPOCA
ASOCIAȚIA SURORILE DE CARITATE „SF. VICENȚIU”, SATU MARE, JUD. MARAMUREȘ
FUNDAȚIA INOCENȚI, BISTRIȚA-NĂSĂUD, JUD. BISTRIȚA
ASOCIAȚIA „ART MUSIC FOR PEOPLE” CONSTANȚA, JUD. CONSTANȚA
ASOCIAȚIA „AUTISM MAREA NEAGRĂ”, CONSTANȚA
ASOCIAȚIA „MÂINI ÎNTINSE” TULCEA, JUD. TULCEA
ASOCIAȚIA AUTISM CEZAR NICOLAE - S.U.I.T.A. CONSTANȚA
ASOCIAȚIA CENTRUL DE PSIHOLOGIE DELTA DUNĂRII TULCEA, JUD. TULCEA
ASOCIAȚIA DE SPRIJIN A COPIILOR CU AUTISM „BĂRCUȚA FERMECATĂ” CONSTANȚA, JUD. CONSTANȚA
ASOCIAȚIA DE SPRIJIN PENTRU PĂRINȚI ȘI COPIII CU AUTISM - APCA GALAȚI
ASOCIAȚIA O VOCE PENTRU AUTISM, IAȘI
ASOCIAȚIA S.O.S. AUTISM BRĂILA
ASOCIAȚIA 'LASĂ-MĂ SĂ-ȚI AUD GLASUL' CURTEA DE ARGEȘ - ALBEȘTII DE ARGEȘ, JUD. ARGEȘ
ASOCIAȚIA „AI VOINȚĂ, AI PUTERE”, OLTENIȚA, JUD. CĂLĂRAȘI
ASOCIAȚIA „CREĂM VIITORUL ÎMPREUNĂ” (A.C.V.I.A.) PITEȘTI, JUD. ARGEȘ
ASOCIAȚIA ELENA ECATERINA, TÂRGOVIȘTE, JUD. DÂMBOVIȚA
ASOCIAȚIA „START PENTRU AUTISM”, CÂMPULUNG MUSCEL, JUD. ARGEȘ
ASOCIAȚIA COPIILOR ȘI ADULȚILOR CU AUTISM, ALEXANDRIA, JUD. TELEORMAN
ASOCIAȚIA LOGO-PICI, SLOBOZIA, JUD. IALOMIȚA
ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ PENTRU COPII ȘI ADULȚI CU AUTISM DIN ROMÂNIA, (A.N.C.A.A.R.) FILIALA DÂMBOVIȚA
ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ PENTRU COPII ȘI ADULȚI CU AUTISM DIN ROMÂNIA, (A.N.C.A.A.R.), FILIALA FETEȘTI
ASOCIAȚIA PENTRU COPII CU AUTISM, CENTRUL „EMA”, JUD. IALOMIȚA
ASOCIAȚIA „IUBIREA ÎNVINGE AUTISMUL” TÂRGU-JIU, GORJ
ASOCIAȚIA COPILĂRIE SUB SEMNUL ADHD
ASOCIAȚIA DE SPRIJIN A COPIILOR HANDICAPAȚI FIZIC (A.S.C.H.F.-R.) FILIALA RÂMNICU VÂLCEA, JUD. VÂLCEA
ASOCIAȚIA DE TERAPIE INTEGRATIVĂ PENTRU COPIII CU AUTISM - DANIEL (A.T.I.C.A.-DANIEL), CRAIOVA, JUD. DOLJ
ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ PENTRU COPII ȘI ADULȚI CU AUTISM DIN ROMÂNIA, (A.N.C.A.A.R.), FILIALA CRAIOVA, JUD. DOLJ
ASOCIAȚIA PENTRU INTERVENȚIE COGNITIVĂ ȘI COMPORTAMENTALĂ „VISURI ȘI SPERANȚE” CRAIOVA
ASOCIAȚIA „ALEX, RADU ȘI AUTISMUL” TIMIȘOARA, JUD. TIMIȘ
ASOCIAȚIA „AUTISM HELPING HANDS” PETROȘANI, JUD. HUNEDOARA
ASOCIAȚIA „AUTISM LUMEA MEA” HUNEDOARA, JUD. HUNEADOARA
ASOCIAȚIA „CASA FAENZA” TIMIȘOARA, JUD. TIMIȘ
ASOCIAȚIA „COPII ȘI ZÂNE” TIMIȘOARA, JUD. TIMIȘ
ASOCIAȚIA „ORIZONTURI SENINE” DEVA, JUD. HUNEDOARA
ASOCIAȚIA RESURSE UMANITARE SPERANȚA (A.R.U.S.) TIMIȘOARA, JUD. TIMIȘ
FUNDAȚIA DE ABILITARE SPERANȚA TIMIȘOARA
ASOCIAȚIA ANCAAR ARGEȘ
ASOCIAȚIA NUMERE COLORATE ÎN AUTISM, PITEȘTI
ASOCIAȚIA BRIGHT FUTURE FOR EVERY CHILD, BUCUREȘTI
ASOCIAȚIA AUTISM TÂRGOVIȘTE
ASOCIAȚIA PĂRINȚILOR COPIILOR CU AUTISM ARGEȘ
ASOCIAȚIA ECHIPĂ PENTRU COPII, CRAIOVA
ASOCIAȚIA AUTISM INFANTIL, CARAȘ SEVERIN
ASOCIATIA SFANTUL CASIAN, MEDIAȘ
ASOCIAȚIA ÎNGERII ALBAȘTRI BRĂILA
ASOCIATIA NOT DIFFERENT, VÂLCEA
ASOCIAȚIA CREIOANE COLORATE, VÂLCEA
ASOCIAȚIA PRO AUTISM MUREȘ
FEDRA — Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist este prima federație de acest tip din România, care are ca membri în principal organizații de părinți și se dorește a fi o voce puternică și unitară a organizațiilor de profil din România, având ca scop crearea și păstrarea unui mediu adecvat pentru stimularea și sprijinirea persoanelor cu TSA.
Organizațiile membre FEDRA sunt: ANCAAR Argeş, ANCAAR Craiova, ANCAAR Iaşi, Asociația Autism Baia Mare, Asociația Autism Transilvania Cluj, Asociația Copiii de Cristal Brașov, Asociația Dincolo de Tăcere Galați, Autism Europa Bistrița - Centrul de Resurse şi Referinţă în Autism Micul Prinţ, Asociația Învingem Autismul Bcureşti, Asociația Părinților Copiilor cu Autism din Județul Botoșani, Asociația Puzzle România, Asociația “Rază de Speranță în Intervenția și Terapia TSA” Brașov, Asociația SOS Autism Bihor, Asociația de Sprijin pentru Părinții și Copii cu Autism Galați, Fundația Romanian Angel Appeal Bucuresti, Fundația Univers Plus Piatra Neamț, Asociația Învățăm prin Pictograme Timișoara, Organizația Suedeză pentru Ajutor Umanitar Individual, Asociația pentru Recuperarea și Integrarea Copiilor cu Autism (ARICA).
[1] https://www.echr.coe.int/Documents/Handbook_rights_child_RON.pdf
[2] CEDS, Mental Disability Advocacy Center (MDAC)/Bulgaria, reclamația nr. 41/2007, 3 iunie 2008, punctul 35
[3] CEDS, International Association Autism Europe (IAAE)/Franța, reclamația nr. 13/2002, 4 noiembrie 2003
Share pe Facebook |