Interviu cu Miriam Ghețea, specialist in terapia ABA, Help Autism: ’’Copiii învață prin joc și joacă’’

Miriam Ghetea

Copiii cu autism au o nevoie esențială de integrare în activități sociale, care contribuie semnificativ la dezvoltarea abilităților lor de comunicare, adaptabilitate și înțelegere emoțională. Interacțiunea cu alți copii le permite să își dezvolte empatia, să învețe regulile sociale și să exerseze comportamentele necesare într-o comunitate. Activitățile sociale creează contexte sigure în care copiii pot învăța să își exprime emoțiile, să stabilească legături și să se simtă acceptați și valorizați.

În perioada august-octombrie, în București a avut loc proiectul „Club Help SENZO”, inițiat de Asociația Help Autism și finanțat de Direcția Generală de Asistență Socială a Municipiului București (DGASMB). Acest program oferă copiilor oportunitatea de a interacționa, de a-și face prieteni și de a-și exprima emoțiile într-un mediu pozitiv și adaptat. 

Am discutat despre acest proiect cu Miriam Ghețea, specialist în terapia ABA cu peste 10 ani de experiență în domeniu. 

Care sunt principalele obiective ale proiectului Club Help Senzo și cum se aliniază acestea cu nevoile copiilor cu autism? 

Miriam Ghețea: Proiectul Club Help Senzo este dedicat creării unui cadru de socializare pentru copiii diagnosticați cu autism, membri ai Asociației Help Autism și nu numai. Grupurile de socializare au mai multe obiective fundamentale: 

  • Dezvoltarea abilităților sociale: prin interacțiune și formarea de prietenii, copiii își îmbunătățesc comunicarea funcțională.
  • Îmbunătățirea limbajului și comunicării: atât verbal, cât și nonverbal, promovând un schimb eficient de idei. 
  • Creșterea încrederii în sine: într-un mediu sigur, copiii își exprimă liber gândurile și sentimentele. 
  • Dezvoltarea emoțională și empatia: explorarea sentimentelor proprii și ale celorlalți, dezvoltarea gestionării emoțiilor și învățarea de soluții practice. 

Proiectul adaugă activități recreative și senzoriale pentru stimularea creativității și imaginației, ajutând copiii să experimenteze texturi diverse și să înțeleagă mai bine provocările senzoriale comune. 

Cum ați descrie în câteva cuvinte impactul proiectului asupra copiilor și familiilor lor? 

Ce tipuri de terapie senzorială sunt utilizate în cadrul proiectului și cum sunt acestea adaptate la nevoile individuale ale copiilor?  

Miriam Ghețea - Terapia senzorială este o abordare terapeutică care este adesea folosită în sprijinul copiilor cu autism pentru a-i ajuta să își regleze răspunsurile/reacțiile la stimuli senzoriali. Totodată, acest tip de terapie se concentrează pe integrarea și reglarea percepțiilor senzoriale pentru a putea îmbunătăți viața de zi cu zi/funcționarea zilnică și de a stimula și dezvolta abilitățile sociale, emoționale. 

Puteți oferi câteva exemple concrete de activități senzoriale? 

Miriam Ghețea - Atunci când vorbim despre activități senzoriale, putem aduce în discuție următoarele tipuri de activități: 

Activitățile pentru stimulare vizuală: utilizarea culorilor, luminilor, imaginilor pentru a atrage atenția și a dezvolta abilități de observare. Este recomandat să se folosească lumini calde pentru copiii sensibili la lumina puternică; 

Activități pentru stimulare auditivă: introducerea sunetelor plăcute, muzicii, sunetelor naturale. Este recomandat să se ajusteze volumul și tipul sunetului în funcție de preferințele copilului; 

Activități pentru stimulare tactilă: implică utilizarea texturilor diferite, cum ar fi nisipul, nisipul kinetic, plastilina, materiale moi, fine, aspre, pentru a încuraja explorarea senzorială; 

Activități sportive/de mișcare: pot include activități fizice (ex. exerciții pe saltea, jocuri de echilibru) care îmbunătățesc coordonarea motrică, conștientizarea schemei corporale etc. Se recomandă o intensitate scăzută sau medie, în funcție de confortul și abilitățile motorii ale copilului. 

Cum se realizează evaluarea inițială a nevoilor fiecărui copil și cum se personalizează planul de terapie? Cum se îmbină terapia individuală cu activitățile de grup în cadrul proiectului?  

Miriam Ghețea - Îmbinarea terapiei individuale cu activitățile de grup pentru copiii cu autism poate crea o abordare integrată, copiii beneficiind de avantajele ambelor metode. Atunci când vorbim despre terapia individualizată, vorbim, în primul rând, de o planificare și un plan de intervenție personalizat, unde copiii beneficiază de sesiuni de terapie individualizată care abordează nevoile fiecărui copil în parte, stimularea fiecărui palier de dezvoltare al copilului. Când aducem în discuție beneficiile abordării integrate, vorbim despre dezvoltarea abilităților sociale (participarea la un grup de socializare îl ajută pe copil să învețe cum să socializeze, să interacționeze cu ceilalți, respectarea regulilor sociale etc.), totodată, în cadrul unui grup de socializare vorbim despre dezvoltare emoțională (copiii învață unul de la celălalt, găsesc sprijin emoțional); se încurajează comunicarea activă prin diferite activități de grup. De asemenea, este important de menționat faptul că, în cadrul unui grup de socializare, copiii generalizează informațiile deja învățate în camerele de terapie; acea învățare diversificată care permite o învățare variată, combinând mai multe metode și stiluri de învățare, ceea ce poate face experiența mult mai captivantă 

Cum putem crea un spațiu de terapie care să fie atât stimulativ, cât și primitor, astfel încât copiii să învețe și să se dezvolte prin joc?

Miriam Ghețea - Atmosfera din cadrul ședințelor de terapie pentru copiii cu autism ar trebui să fie caldă, primitoare, stimulativă, un loc unde copilul să vină cu drag, unde să știe că este acceptat, integrat, sprijinit, un loc în care jocul și joaca nu lipsesc, pentru că Da! Copiii învață prin joc și joacă. Este nevoie ca spațiul fizic unde se desfășoară terapia să fie adaptat, astfel, este important ca în fiecare cameră de terapie să existe zone distincte pentru diverse activități (jocuri, citit, activități senzoriale), astfel încât, copiii să știe la ce să se aștepte; se pot utiliza măsuțe și scăunele care să permită o postură confortabilă. De asemenea, este important să fim atenți la luminile pe care le folosim (iluminat plăcut, cald, care să nu fie copleșitor), crearea unui ambient sonor plăcut, posibilitatea folosirii muzicii liniștitoare pe fundal sau chiar a sunetelor naturale. 

Activitățile variate și interactive sunt un alt element care contribuie la crearea unui mediu sigur și stimulativ pentru copii; integrarea jocurilor care promovează învățarea, interacțiunea socială fac terapia mai plăcută. De asemenea, activitățile senzoriale precum jocurile care implică explorarea tactilă, auditivă și vizuală ajută în procesul terapeutic. 

Acestea pot fi doar câteva din elementele necesare pentru crearea unui mediu sigur și stimulativ pentru copii. Ședințele de terapie  se desfășoară într-o atmosferă favorabilă, plăcută și care le permite copiilor să se exprime liber, să participe activ în procesul terapeutic. 

Ce obiective specifice își propune tabăra integrativă, ca parte din proiectul Club Help Senzo? Ce se întâmplă acolo? 

Miriam Ghețea - Tabăra integrativă pentru copiii cu autism are o serie de obiective terapeutice și specifice care vizează dezvoltarea abilităților copiilor, abilități ce au fost deja învățate în cadrul ședințelor de terapie, dar și acasă, împreună cu familia. 

Printre obiective principale în cadrul taberei integrate vom regăsi: 

Dezvoltarea abilităților sociale: îmbunătățirea interacțiunilor sociale prin diverse activități sociale variate; Stimularea independenței și autonomiei personale: încurajarea copiilor să participe la activitățile de zi cu zi, îngrijirea personală, îmbrăcat/dezbrăcat; spălatul pe dinți, mâncatul independent, Explorarea diverselor medii: activități în aer liber (drumeții, jocuri de echipă unde încurajăm spiritul de echipă, comunicarea adecvată, activități creative, artistice, senzoriale); 

Tabăra este locul unde copiii au parte de o experiență unică, valoroasă, care vine în completarea întregului proces de terapie și sprijină dezvoltarea personală, emoțională și socială a copiilor într-un mod cât mai dinamic și diversificat. 

Cum se diferențiază activitățile din tabără de cele desfășurate în cadrul clubului? 

Cum sunt selectate activitățile pentru tabără și cum se asigură că acestea sunt adaptate nevoilor și intereselor copiilor?  

Miriam Ghețea  - Selectarea activităților pentru fiecare tabără implică un proces minuțios, care ia în considerare nevoile, preferințele și abilitățile individuale ale copiilor. Principalele etape din acest proces sunt:

  • Interviuri cu părinții: pentru a colecta informații despre preferințele, abilitățile, punctele forte și dificultățile fiecărui copil, astfel încât activitățile să fie cât mai potrivite. 
  • Colaborarea cu echipa terapeutică: implicarea terapeuților care lucrează direct cu copiii pentru a obține o înțelegere mai profundă a nevoilor fiecăruia. 
  • Diversificarea activităților: asigurarea unei varietăți de activități (artistice, fizice, educative, senzoriale) care să răspundă diferitelor interese ale copiilor. 
  • Adaptabilitatea: fiecare activitate este concepută astfel încât să poată fi ajustată în funcție de capacitățile fiecărui copil. 
  • Feedback-ul copiilor: discuții de grup sau individuale, în care copiii sunt încurajați să ofere feedback despre activitățile desfășurate. 
  • Flexibilitate în programul taberei: ajustări în timp real și opțiuni de alegere, pentru a asigura o experiență optimă. 

Puteți oferi câteva exemple de activități care vor fi incluse în programul taberei? 

Miriam Ghețea: Desigur!  

  • Activități de grup și jocuri de echipă – Aceste activități (fotbal, trasee de tip 3C, omida uriașă) încurajează lucrul în echipă, comunicarea și spiritul de competiție sănătos. Jocurile de echipă îi ajută pe copii să învețe să colaboreze și să-și dezvolte aptitudinile sociale.
  • Drumeții și explorări în natură – Excursiile și picnicurile sunt concepute pentru a apropia copiii de natură. Explorarea biodiversității îi ajută să înțeleagă mai bine mediul înconjurător, stimulându-le curiozitatea și respectul pentru natură. 
  • Ateliere de creație – Acestea includ activități de pictură, dactilopictură și sculptură. Aceste experiențe creative sunt gândite pentru a dezvolta imaginația și abilitățile motorii fine, permițându-le copiilor să se exprime liber prin artă. 
  • Jocuri senzoriale – Activitățile cu texturi, culori și sunete diferite (cum ar fi spuma și dovlecii de toamnă) sunt ideale pentru dezvoltarea abilităților senzoriale. Ele oferă o experiență captivantă, încurajând copiii să exploreze lumea din jur prin simțuri. 
  • Activități fizice – Sportul și alte activități fizice îi ajută pe copii să își consume energia într-un mod pozitiv, promovând un stil de viață activ și sănătos. 

Aceste activități sunt concepute pentru a fi atractive și accesibile, având în vedere nivelul de dezvoltare și interesele copiilor. Ele încurajează învățarea prin joacă, socializarea și experimentarea de noi lucruri, oferindu-le copiilor o experiență benefică și plăcută. 

Programul Club Help Senzo este destinat copiilor cu autism cu vârste cuprinse între 2 și 18 ani, care locuiesc sau au reședința în București. Fiecare copil participă la activități personalizate, adaptate în funcție de nevoile sale individuale. 

Locația activităților 

Activitățile au loc în centrele de zi ale Asociației Help Autism din București, în spații special amenajate pentru terapia senzorială și dezvoltarea abilităților sociale și cognitive. De asemenea, o tabără integrativă este organizată în afara orașului, oferind o experiență unică pentru aproximativ 20 de copii. 

Copiii sunt ghidați de o echipă dedicată de terapeuți și voluntari într-un mediu stimulant și adaptat. Aceștia le oferă sprijin constant, astfel încât fiecare activitate să fie accesibilă și benefică pentru dezvoltarea fiecărui copil. 

“Proiect realizat cu sprijin de la bugetul local al Municipiului București. Conţinutul acestui proiect este în responsabilitatea exclusivă a partenerilor proiectului și în nici un mod nu se poate considera că reflectă punctele de vedere ale Municipiului București” 

FacebookShare pe Facebook