Irina Bujor, terapeut în programul Body Moves the Brain- Program de sport adaptat
Oamenii au nevoie de oameni ca de aer. Aceste grupuri ajută copiii să normalizeze dificultățile pe care le au, să se mobilizeze unul pe altul într-un mod natural în contextul mișcării organizate.
Cum a fost structurat programul "Body Moves the Brain" și ce activități specifice sunt incluse?
Body moves the brain este un proiect dezvoltat și implementat de Help Autism în ultimii 6 ani , care are ca punct central ajutorul specializat oferit persoanelor cu TSA și alte tulburări mentale adaptat nevoilor și ritmului lor de învățare și dezvoltare. Body Moves The Brain (BMB) a pornit de la ideea colegilor de a folosi corpul în mișcare atunci când mintea e blocată și nu găsește o soluție. Dificultățile majore pe care le întâmpină persoanele cu TSA sunt date de autostimulări, fixații, deficit de atenție, dificultăți de integrare a întregului, astfel BMB vine în sprijinul lor folosindu-se de mișcare, senzații și percepții diferite ale obiectelor în spațiu pentru a ușura învățarea noțiunilor.
Cele mai multe persoane cu TSA și alte tulburări de învățare au dificultăți majore în a practica un sport, sunt persoane care au în diagnostic comorbidități. Din această pricină, corpul nu-i ajută prin coordonare, viteză de procesare, mușchi, astfel încât să poată practica un sport și mai ales un sport de echipă unde este necesar să fii atent la ceilalți.
BMB – Program de sport adaptat vine cu această soluție, la nevoia și bucuria dată de mișcare pentru a arăta că activitatea fizică poate fi ușoară și plăcută într-un cadru adecvat. Așadar, programul de sport adaptat include activități de gimnastică, cățărat, mers, activități senzoriale tactile, vizuale, activități de coordonare și motricitate, activități pe care o persoană tipică le-ar face cu ușurință. Acestea pot fi însă provocatoare pentru persoanele cu TSA.
Cum ați selectat și pregătit echipa de terapeuți implicați în proiect?
După cum vă spuneam, BMB este un proiect mai vechi al asociației Help Autism, proiect care a căutat să răspundă cât mai adecvat nevoilor de lucru unu la unu, terapeut – copil. Astfel, terapeuți cu experiență au evaluat potențialul copiilor, precum și nevoile acestora în comparație cu dificultățile întâmpinate și a luat naștere acest mod de lucru. Terapeuți cu vasta expertiză au creat proiectul BMB cu scopul de a sprijini și crește abilitățile copilului cu TSA. Aceștia au căutat să extindă timpul de a sta atent în activitate al copilului cu TSA, implicarea în sarcină și creșterea interesului și a inițiativei pentru activitățile educative.
Echipa de terapeuți este formată din terapeuți cu peste 10 ani de experiență în lucrul cu copiii cu TSA.
Cum evaluați progresul copiilor implicați în program și cum ajustați activitățile în funcție de nevoile individuale ale fiecăruia?
Copiii au parte de terapeuți cu experiență. Sunt permanent observați în efectuarea activităților sportive propuse la grup și sunt ghidați în efectuarea mișcărilor, în funcție de nivelul de intensitate sau dificultate. Copiii și tinerii care vin la BMB – Program de sport adaptat pot avea abilități de coordonare foarte bine dezvoltate, însă, din cauza deficitului de atenție, să întâmpine dificultăți în a-și menține activitatea, sau, din cauza altor diagnostice (precum Tetrapareză spastică), să nu poată sări ori să nu poată face diferite mișcări. Astfel, fiecare copil va face din programele propuse efortul pe care și-l va permite, cu spijinul grupului de a nu se simți singur, ci ajutat și ghidat alături de ceilalți.
Care sunt/ vor fi principalele beneficii pe care le-ați observat la copiii care au participat la program?
Oamenii au nevoie de oameni ca de aer. Aceste grupuri ajută copiii să normalizeze dificultățile pe care le au, să se mobilizeze unul pe altul într-un mod natural și să dezvolte abilități sociale de a fi unii lângă alții, mai ales în contextul mișcării organizate.
Copiii sunt obișnuiți cu orele de clasă sau de terapie statice, în timp ce acest proiectul le trezește interesul pentru mișcare, pentru activitatea de grup. Programul de sport adaptat este o oportunitate excelentă pentru a continua investiția în astfel de inițiative, care pot aduce plus valoare, atât personală, cât și comunității, prin normalizarea mișcării și a participării în grup la activități.
Cum a fost primit programul de către părinți și de către comunitatea locală?
Programul a fost foarte bine primit, am avut multe cereri de înscriere și ne-am bucurat de prezența copiilor și tinerilor în acest context al mișcării, prin activități atât de frumoase și plăcute. Nu am pus presiune, motiv pentru care aceștia s-au implicat în activități cu drag și, mai ales, fiecare în ritmul său.
Ce provocări ați întâmpinat în implementarea acestui proiect și cum le-ați depășit?
Ne-am implicat cu tot sufletul în acest program, am depus o muncă de echipă plăcută, din faza de planificare a activităților și până la organizarea logistică din locație. Nevoia de mișcare în activități organizate și adaptate a persoanelor cu tulburări de spectru autist și cerințe educaționale speciale este una reală, necesară pentru starea emoțională a copiilor. Aceste tulburări duc cu ușurință la izolare, sedentarism și stări de anxietate, mai ales din cauza necesității de adaptare a potențialului fiecărui copil.
Proiectul a beneficiat de ajustări în mod continuu în ceea ce privește bunăstarea copiilor, atunci când agitația și bucuria copiilor devenea prea mare, aceștia au învățat să gestioneze entuziasmul, să regleze emoțiile, astfel încât energia să fie dozată pe întreg parcursul întâlnirii.
Care sunt planurile de viitor pentru dezvoltarea proiectului "Body Moves the Brain"?
Body Moves the Brain – Program de sport adaptat este un proiect care trebuie continuat pentru a le oferi încă o șansă copiilor și tinerilor, care au nevoie de acces la mișcare, într-un mediu organizat și adaptat nevoilor lor de dezvoltare, un mediu calm, protejat și lipsit de judecăți.
Cum vedeți acest proiect contribuind la îmbunătățirea calității vieții copiilor cu autism în România?
Dacă pentru copilul tipic opțiunile de mers la activități extrașcolare sunt nelimitate, vizând tabere, grupuri de socializare, creație, sporturi și sunt ușor de accesat, pentru copilul și mai ales tinerii cu CES, accesul la mișcare, la sport este unul deficitar. Antrenamentul trebuie să fie unu la unu, antrenorul trebuie să dețină cât mai multe informații despre TSA, despre ADHD și orice alte probleme mai întâmpină copilul pentru a nu interpreta și sancționa greșit comportamentele, uneori de agitație sau de agresivitate, pe care acesta le poate avea din teama de necunoscut. Astfel, e nevoie de o bună înțelegere a problematicii cu care se confruntă copiii și tinerii cu CES, cu privire la nevoia lor de a practica sporturi adaptate. Spre exemplu, o mare dificultate o poate avea tânărul sau adultul cu tulburări mentale, mai ales cu un grad de retard, care și-ar mai dori să se dea în leagănul pentru copiii din parc. Societatea privește tinerii după înfățișare și nu după nevoile emoționale pe care le pot avea. Astfel, impactul acestui proiect poate fi unul major, semnificativ pentru comunitate și mai ales pentru beneficiari, copiii și tinerii cu TSA, care au nevoie de grupuri organizate unde pot face mișcare, se simt acceptați și învață să tolereze și să integreze activități sportive. Lucruri precum șotronul, elasticul sau dansul, pentru unii dintre copii pot fi adevărate provocări. Activitățile sportive făcute în grup aduc beneficii copiilor și tinerilor, familiilor și societății, contribuind la o lume mai fericită.
Share pe Facebook |