Intervenția terapeutică în ADHD
Abordarea terapeutică cea mai potrivită în Tulburarea hiperkinetică și de atenție (ADHD) este cea multimodală, în care există o abordare multidisciplinara: medicală, psihologică și educațională. Studiile privind efectele pe termen lung ale intervenție terapeutice au arătat că cele mai bune rezultate s-au obținut la copiii care au primit ambele tipuri de intervenție simultan (atât medicamentoasă, cât și comportamentală).
Prin terapia cognitiv-comportamentală sau terapia ABA, mulți copii reușesc să-și dezvolte:
- Memoria de lucru - cunoștințele din memoria de lungă care sunt activate la un moment dat, din mulțimea cunoștințelor de care dispune o persoană sunt activate doar acele cunoștințe de care are nevoie pentru a rezolvă o problemă;
- Autoreglarea afectivă și motivațională - unde mecanismele de inhibiție joacă un rol important. Emoțiile noastre au două componente, una motivațională și una de activare. Autoreglarea emoțională presupune reglarea celor două componente ale emoțțională și în reglarea emoției sunt reglarea reacțiilor comportamentale, a motivației, percepția perspectivei celuilalt într-o situație socială, reglarea nivelului de activare în vederea susținerii efortului de atingere a scopului.
- Limbajul intern - are un rol important asupra abilității de autocontrol comportamental al unei persoane (controlul comportamentului prin reguli-rule-governed behavior). Regulile sunt structuri verbale care exprimă relația dintre comportament și consecință și determină persoana să realizeze un comportament pentru a atinge un scop, astfel prin acest proces persoana iese de sub controlul stimulilor externi).
- Reconstituirea - abilitățile de comunicare eficientă și acurată a unor informații, comunicarea în cadrul grupului, argumentarea și confruntarea verbală reflectă procesul de reconstituire. Copiii cu ADHD au dificultăți de fluență verbală, comunicare corectă, rezolvare de probleme verbale și sintetizare a informațși nu verbal în rezolvarea de probleme comportamentale sau sociale.
La fel de important este ca părinții să continue la domiciliu terapia comportamentală pentru a contribui la creșterea stimei copiilor și a probabilității integrării acestora în societate. Este esențial ca părinții să stabilească reguli clare și constante pentru copil și să învețe să gestioneze agresivitatea acestora prin diverse metode sugerate de psihoterapeut.
Exerciții și jocuri care se pot utiliza pentru calmarea și îmbunătățirea abilitățilorcopiilor cu ADHD:
Jocul monedelor
Ai nevoie de o grămăjoară de monede de diferite valori, o planșă de carton și un cronometru (de la telefonul mobil). Alege cinci monede și așază-le într-o secvență; nu foarte complicate. De exemplu: două monede de 50 de bani și trei de 10 bani. Roagă-l pe copil să fie atent la rândul de monede. După ceva timp, acoperă-le. Cere-i să le aranjeze la fel și pornește cronometrul. Micuțul va copia secvența ta, dacă a fost atent și a memorat corect. După ce a terminat, notează cât timp i-a luat pentru a forma succesiunea și dacă a fost corectă sau nu. Pe măsură ce jocul continuă, poți crește dificultatea secvențelor. Copilul se va concentra mai mult și își va exersa memoria mai bine.
Relaxarea și imaginația pozitivă
Combină tehnici simple de relaxare (cum ar fi respirația profundă) cu imagini pozitive. În alte cuvinte, ajută-l să își imagineze, să exerseze mental, că este cuminteși atent în clasă. Jocul de rol este potrivit în această situație. Încet-încet, copilul își va dezvoltă noi deprinderi.
Alinierea creierului cu corpul
Pentru această metodă, îți poți pune copilul să stea așezat pe un scaun, fără să se miște. Cronometrează cât timp a rezistat. În timp, stăpânirea să de sine va crește.
Puzzle-ul din cuvinte încrucișate sau din imagini
Cuvintele încrucișate îmbunătățesc abilitatea de a urmări secvențe. Puzzle-ul în imagini dezvoltă atenția și concentrarea. Aici, pot fi folosite imagini asemănătoare (unde cel mic trebuie să descopere diferențele) sau imagini cu obiecte ascunse (care să fie găsite de copil).
Jocuri de memorare și concentrare
Categoria din care face parte și prima tehnică. Folosește cartonașe cu imagini sau secvențe auditive. În primul caz, copilul trebuie să se uite la un set de imagini timp de câteva secunde. Fiecare imagine are o pereche, dar cartonașele sunt amestecate. După ce sunt acoperite, copilul trebuie să găsească perechile. Cronometrează-i timpul. În al doilea caz, ai nevoie de o claviatură sau un instrument care să scoată sunete diferite. Apăsa pe o clapă și roagă-l pe copilul tău să facă la fel. Apoi, apăsa pe prima clapă și pe una nouă. Copilul tău trebuie să facă la fel. Astfel, cu fiecare încercare, crești numărul sunetului cu unul nou. Continuă până când copilul tău greșește. Notează cât de lungă a fost secvența și mai încearcă.
Prinde-mă!
Copilul va alerga și noi vom încerca să-l prindem. Dacă am reușit să-l atingem, copilul „va îngheța” și va trebui să rămână nemișcat 10 secunde. Apoi, poate fugi din nou. Jocul este distractiv și antrenează autocontrolul.
Ține sacul bine!
Avem nevoie de un mic săculeț umplut cu fasole ce se poate pe așeza pe capul copilului. Vom folosi și noi un astfel de săculeț, iar copilul va imita mișcările noastre: plimbare, ne aplecăm ușor în față, ne lăsăm pe genunchi, fără a scăpa sacul de pe cap.
Prințesa din pădurea adormită
Copiii au dificultăți în menținerea atenției la sarcinile date sau la joacă. Această activitate le oferă posibilitatea de a-și antrena capacitatea de concentrare. Avem nevoie de o baghetă magică și dacă reușim să atingem copilul acesta va adormi, precum personajul din poveste. Copilul va sta întins, fără să se miște, până când va simți pupicul salvator al prințului (părintele). Pe parcursul jocului copilul își va focusa atenția pentru a evita atingerea baghetei magice, apoi își va exersa capacitatea de autocontrol pentru a rămâne nemișcat. În final, va menține atenția activă pentru a simțipupicul eliberator.
Jocuri cu mingea
Aruncăm mingea de la unul la altul, îi explicăm copilului că în momentul în care spunem „Roșu!” va trebui să ridice mingea deasupra capului. Jocul solicită concentrarea și viteza de reacție a copilului.
Pământ, apă, cer
Stabilim cu copilul locațiile: la dreapta este apa, la stânga cerul, iar în mijloc pământul. Părintele va indica o direcție cu mâna, iar copilul va trebui să se așeze în locul potrivit. Uneori părintele va indica eronat: le va arata alt loc decât a strigat. Jocul îl va ajuta pe copil în operarea cu informații de mai multe tipuri, la dezvoltarea memoriei de lucru și concentrarea atenției.
Construiește modelul
Pentru acest joc putem utiliza nasturi sau creioane. Vom realiza un pattern: 2 creioane roșii, 3 creioane verzi, 2 creioane roșii. Punem deoparte creioanele și cerem copilului să repete modelul. Copiii cu deficit de atenție nu reușesc întotdeauna să urmeze instrucțiunile date. În acest caz, formularea instrucțiunilor concomitent cu demonstrarea îl va ajuta pe copil să se concentreze asupra a ceea ce are de realizat.
Twister pentru degete
Pregătim copilului o foaie cu cercuri colorate de diferite dimensiuni. Îi oferim diferite instrucțiuni: pune un deget pe un cerc roșu, pune arătătorul pe un cerc albastru, etc. Putem crește complexitatea jocului, dacă vedem că reușește să urmeze instrucțiunile (pune inelarul de la mâna stângă pe un cerc verde mic). Jocul poate contribui la îmbunătățirea concentrării, memoriei și poate încuraja controlul asupra comportamentului impulsiv.
Unde cântă tobă?
Copilul va închide ochii, apoi vom bate într-o tobă. Trebuie identificat din care colțal camerei a auzit sunetul tobei.
Spune după mine!
Aruncăm o jucărie de pluș copilului și rostim un nume cu o anumită intensitate. Copilul ne va arunca jucăria, reproducând intensitatea numelui (tare sau încet).
Găsește diferențele!
Vom folosi un set de obiecte (câte două din fiecare) și le vom așeza într-o anumită ordine cu mici diferențe. Copilul va analiza obiectele și va identifica diferențele. Activitatea permite copilului să maximizeze atenția acordată detaliilor.
Cel mai important lucru pentru copii este să aibă parte de experiența succesului, să se bucure de reușită în cadrul jocurilor. Ei sunt la fel de inteligenți și capabili ca ceilalți copii. Acest sentiment va conduce la întărirea stimei de sine și a auto-eficacității.
Bibliografie:
Barkley R.A., (2002), Psychological treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder, Journal of clinical psychiatry, 63 (suppl), 36-43
Yahle A.K., Wambold, Clark (1998), An ADHD succes story: strategies for teachers and students. Teaching Exceptional Children, vV30 no 6, p 8-13
Vygotsky L., (1962) A metaphor for Language Theory and Learning, Cambridge, Mass, MIT Press
Share pe Facebook |