Ce ne-ar ajuta să știm despre ecolalia copilului cu autism?
Ecolalia nu este bună sau rea ci este felul în care copilul cu autism învață limbajul și comunicarea.
Ecolalia reprezintă repetarea de cuvinte sau fraze de către copii cu TSA. Ei pot repeta cuvintele persoanelor apropiate din jurul lor (părinți, terapeuți) sau pot repeta cuvintele sau frazele din desenele favorite, emisiunile, muzica de la radio sau tv.
Când copilul repetă cuvântul sau propoziția imediat după ce le-a auzit, aceasta poartă denumirea de ecolalie imediată. Când repetă cuvintele la o distanță mai mare de timp se numește ecolalie întârziată.
Ecolalia întârziată, ca apariție după evenimentele petrecute, poate părea bizară din cauza utilizării propozițiilor repetate într-un context nepotrivit.
Deși poate fi dificil de înțeles ce dorește copilul să transmită cu ajutorul ecolaliei, învățând despre acest mod de comunicare putem să verificăm care ar fi mesajul din spatele ecolaliei.
Copiii cu TSA se folosesc de ecolalie pentru că ei învață diferit limbajul
În mod normal copiii își dezvoltă limbajul înțelegând și folosind un singur cuvânt, apoi treptat alătură cuvinte pentru a forma propoziții și fraze.
Copiii cu TSA adesea urmează alte drumuri în procesul de dobândire a limbajului. Primele lor încercări în dezvoltarea limbajului pot lua forma unor părți din fraze sau din propoziții pe care nu le pot fragmenta, nu le pot lua individual. Frazele sau propozițiile sunt complicate din punct de vedere gramatical, iar extragerea din construcție a cuvântului dorit și utilizarea lui într-o altă propoziție corect gramaticală este dificil. În această situație, copilului îi este mai să transmită prin ecolalie o frază emisă de altcineva, pe care ei au asociat-o cu nevoia lor din acel moment.
De exemplu: Un copil ar putea spune ”Hai să-ți fac băiță” de fiecare dată când aude apa curgând în cadă. El știe că aceste cuvinte au legătură cu timpul de baie, dar nu înțelege ce înseamnă fiecare cuvânt în mod individual - ”hai”, ”să”, ”îți”, ”fac”, ”băiță” - și atunci nu reușesc să folosească corect cuvintele respective în alte structuri gramaticale. Pentru că nu înțeleg toate cuvintele copiii spun ”îți fac ” în loc de ”îmi fac”.
Putem ajuta copiii care folosesc ecolalia spărgându-le frazele și făcându-i să înțeleagă fiecare cuvânt din propozițiile pe care le repetă creându-le astfel flexibilitate în utilizarea lor.
Sunt multe motive pentru care copiii pot folosi ecolalia cu scopul de a comunica.
Ecolalia are adesea un scop sau un mesaj
Pot exista momente în care copiii folosesc ecolalia pentru a se calma atunci când sunt supărați, pentru a se bine dispune sau pentru învăța și în acest caz ecolalia nu este destinată trimiterii unui mesaj concret cuiva. Dar există și multe situații în care copiii folosesc ecolalia în mod explicit în scop comunicativ, cum ar fi:
- cererile
De exemplu, copilul ar putea spune "Vrei apă?", ”Vrei afară?” raportându-se greșit la persoana lui, memorând fraza exact așa cum a fost emisă de altă persoană.
- începerea unei interacțiuni sau continuarea unei activități
De exemplu, copilul ar putea iniția un joc de întrecere spunând ”pe locuri, fiți gata, start!” sau poate dori să continue un joc spunând în timpul jocului ”bravo, dai cu zarul” sau spunând ”cucu bau”.
- pentru a atrage atenția cuiva
De exemplu, copilul aflat în magazin vede o jucărie preferată și spune ”vrei mașina verde” sau mergând pe stradă poate denumi obiectele ”este un camion”, ”este bicicleta”, „este magazinul”. Ecolalia constând în formularea inflexibilă a obiectelor întâlnite.
- pentru a protesta împotriva unui obiect sau unei activități
De exemplu copilul ar putea spune ”nu vrei pantalonii verzi”, ”nu vrei baie”, ”nu vrei desenezi”.
- pentru a confirma o dorință
De exemplu copilul este întrebat ”Vrei iaurt cu fructe?” iar el răspunde cu întrebarea ”vrei iaurt cu fructe” dorindu-și să mănânce.
- pentru a transmite o stare emoțională
De exemplu copilul este plictisit și începe un cântec ”să vină muzica” sau este agitat și începe să repete o reclamă care a fost asociată anterior cu o stare de calm ”Colgate total, total pregătit pentru viață”.
Ecolalia este o piatră de temelie în dezvoltarea limbajului flexibil.
Cercetătorii care studiază ecolalia au remarcat tipare în care acesta se dezvoltă la copiii cu TSA:
- inițial, copiii repetă părți de fraze fără a înțelege ce înseamnă, apoi încep să modifice aceste părți de limbaj. Ei amestecă și recombină cuvintele și expresiile pe care le-au folosit (acest lucru se numește "ecolalia atenuată").
- pe măsură ce încep să înțeleagă mai mult limbajul, unii copii folosesc propoziții scurte sau doar unul, două cuvinte pentru a exprima o frază.
- treptat, limbajul devine spontan și mai flexibil. Ecolalia poate fi folosită ocazional, mai ales atunci când un copil este obosit, confuz sau frustrat, ar mai multe cuvinte și expresii sunt folosite în mod adecvat și flexibil, odată ce înțelegerea copilului crește.
Ecolalia poate produce confuzie, dar înțelegând ce vor să transmită copiii cu TSA și gândindu-ne că acționează ca o punte către limbajul flexibil și spontan, veți găsi sens și veți putea folosi ecolalia în scopul dezvoltării limbajului copilului cu TSA.
Să ne întrebăm:
De ce folosește copilul ecolalia în acest moment?
- Nu înțelege întrebarea/ cerința.
- Nu înțelege că aștept un răspuns sau un comportament.
- Incapacitatea de a formula un răspuns în acel moment.
- Când simt suprastimulare (oboseală, foame, plictiseală, zgomote/ lumini de fond)
Cum ne folosim de ecolalia?
- Transformăm întrebarea în răspunsul corect al copilului.
- Cheia este modelarea propozițiilor făcându-le adecvate și funcționale contextului.
Moduri de lucru:
Ex. ”Vrei apă?” copilul răspunde cu ”vrei apă”
1. Abordarea corectă în această etapă ar fi ”vreau apă” iar copilul să folosească ecolalia funcțional, adecvat contextului ”vreau apă” apoi să primească apa.
2. Prezentați clar și rar copilului 2 obiecte
Copilul repetă și învață obiectele.
3. Copilul completează fraza:
Vreau să mă joc cu …… mingea.
Deși ecolalia este dificil de gestionat, faptul că se produce acest mod de comunicare este un lucru util.
Referințe
- Understanding Autism, Susan Dodd, Elsevier, 2005
- http://www.hanen.org/
Share pe Facebook |